søndag den 10. juli 2016

Hæklet dåbskjole



Mit største projekt hidtil. 
Dåbskjolen som jeg er så stolt af.


Lillemanden som kom til i Januar er endelig blevet døbt, knap 6 måneder gammel.


Se baggrundshistorien for dåbskjolen nedenfor billederne. Samt en vejledning til hvordan den er lavet.



















Meningen var at han skulle døbes i sin fars dåbskjole, men far var kun 3 måneder gammel da han blev døbt og selv en stor dreng. Vores lillemand er endnu større og skulle først døbes 6 måneder gammel, så vi kunne godt se at det ikke kunne lade sig gøre. Og så måtte mor jo selv gå i gang med hæklenålen.

Jeg vil tro at det har taget ca. 3 uger at lave den. Måske kun 2. 
Der er gået 8 nøgler af 50 gr. til hele projektet og kun 1 lille tråd tilbage.
Garnet hedder Diamond Cotton 8/4, 100 % merceriseret bomuld fra Hjertegarn.

Hæklenål str. 3

Den mønstrede nederdel er lavet udfra mønsteret på en nederdel fra Drops
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7453&cid=3 
Jeg har fulgt str. S.
Men jeg er startet nede med række 4, for ikke at få det brede stykke som sidder på hofterne. Så jeg er startet med at slå 210 lm op og følg så vejledningen for 4. Række hvor man hækler 1 stangmaske i hver lm men tager 15 stangmasker jævnt ud så man ender med en række af 225 stangmasker. Og så kører man videre efter str. S
Når der i opskriften står at man skal begynde at hækle rundt, er jeg bare blevet ved med at hækle frem og tilbage, så kjolen er helt åben i ryggen.


Bærestykket er lavet ud fra denne opskrift i størrelse 6/9 måneder
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6598&cid=3

Der er hæklet til og med 2 cm under armhulen.
Og de to dele er efterfølgende hæklet sammen
Bærestykket ender med 104 masker og nederdelen starter med 210. Og så passer det næsten med at der skal to masker fra nederdelen til 1 maske fra bærestykket.

Ærmerne har jeg selv fundet på og afsluttet med "tungerne" fra opskriften på bærestykket
Tilføj garnet i den ene armhule og hækl ærmerne.
Afslut kjolen med halskanten, som beskrevet i opskriften på bærestykket fra Drops.


For at ærmerne skal passe med bærestykket, som er hæklet i strukturrækker frem og tilbage, kan man ikke bare hækle ærmerne rundt. De skal altså også hækles frem og tilbage, hvor man vender i armhulen/under armen.

Tilføj garnet i armhulen og hækl:
1 stgm i hver maske, vend (Nu skulle du gerne have 52 masker)
1 fm i hver m, vend (52)
1 stgm i hver m, vend (52)
2 fm sammen, 1 fm i hver m, 2 fm sammen, vend (50) her er der lavet 2 indtag i armhulen. 1 på starten af omgangen og 1 til sidst på omgangen. Dette vil videre hen bare blive omtalt som "2 indtag", men de skal laves først og sidst på omgangen.
1 stgm i hver m, vend (50)
2 indtag i armhulen, fm resten af omgangen (48)
1 stgm i hver m, vend (48)
2 indtag i armhulen, fm resten af omgangen (46)
1 stgm i hver m, vend (46)
2 indtag i armhulen, fm resten af omgangen (44)
1 stgm i hver m, vend (44)
2 indtag i armhulen, fm resten af omgangen (42)
1 stgm i hver m, vend (42)
2 indtag i armhulen, fm resten af omgangen (40)
1 stgm i hver m, vend (40)
1 fm i hver m, vend (40)
1 stgm i hver m, vend (40)
1 fm i hver m, vend (40)
1 stgm i hver m, vend (40)
1 fm i hver m, vend (40)
1 stgm i hver m, vend (40)
2 indtag i armhulen, fm resten af omgangen (38)
1 stgm i hver m, vend (38)
1 fm i hver m, vend (38)
1 stgm i hver m, vend (38)
2 indtag i armhulen, fm resten af omgangen (36)
1 stgm i hver m, vend (36)
1 indtag i armhulen, fm resten af omgangen (35)
1 stgm i hver m, vend (35)
Lav nu viftekanten, som den er beskrevet i Drops opskrift
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6598&cid=3


Til sidst har jeg lavet 6 bindesnore i rykken af kjolen. 
Tilføj garnet hvor du vil have snorene og slå lm op til den ønskede længde. (mine er måske lidt for korte, men det var det der var garn til) jeg vil tro 30-50 lm er fint, men jeg kan ikke huske hvor mange jeg har lavet. og hækl så tilbage 1 fm i hver lm og luk af.

12 kommentarer:

  1. Hvor er den fin..! Kan du huske, hvor mange masker du startede med til nederdelen?

    SvarSlet
  2. Hej jeg skal igang med denne skønne dåbskjole, men har brug for at vide hvormange masker du starter med, jeg går ud fra at du har den mindste str i nederdelen, jeg har brug for hurtigt svar, da kjolen skal være færdig om 1 mdr. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.
      Det står alt sammen i vejledningen ovenover.
      Bærestykket er hæklet i str. 6/9 mdr. Altså 75 lm.

      Slet
    2. jeg har tidligere skrevet dette til en anden som ville hækle kjolen.. Håber det kan bruges :)

      Okay. Jeg tror jeg har fulgt str. S.
      Men jeg er startet nede med række 4, for ikke at få det brede stykke som sidder på hofterne. Så jeg er startet med at slå
      210 lm op og følg så vejledningen for 4. Række hvor man hækler 1 stangmaske i hver lm men tager 15 stangmasker jævnt ud så man ender med en række af 225 stangmasker. Og så kører man videre efter str. S

      Og bærestykket ender med 104 masker og nederdelen starter med 210. Og så passer det næsten med at der skal to masker fra nederdelen til 1 maske fra bærestykket.

      Slet
  3. Hvor er den smuk. Jeg kan ikke hækle selv og skal også have min dreng døbt 6 mdr gammel til juli. Kan man bestille dig til at lave en? ��

    SvarSlet
  4. Hej, jeg er i fuld gang med din dåbskjole, men har lige et par spørgsmål, som jeg håber du vil svare på.
    Hvor lang bliver dit skørt ca.? Kan umiddelbart se at mønsteret går igen 4 1/2 gange (hvis jeg har talt korrekt).
    Jeg synes mit virker kort i det, har du strukket det meget, for at få det til at se pænt ud?
    Og ikke mindst, har du efterbehandlet det på nogen speciel måde? Her tænker jeg vask/stræk/strygning?
    Mange tak for den flotte idé med kjolen!
    Mvh Britta

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Britta
      Jeg har desværre ikke kjolen hjemme lige nu, så jeg kan ikke måle den, men ja mønsteret går igen 4,5 gang. Jeg har ikke gjort noget specielt, andet end at have den hængene. og så har jeg selvfølgelig skyllet den op, presset den og ladet den ligge til tørre i solen. Jeg har ikke strukket den på nogen måde.
      Håber det var svar nok :)
      mvh Lærke

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Hej Lærke (pænt navn forresten - det hedder min to-årige datter også ��)
    Jeg er i gang med denne super flotte dåbskjole, men - når jeg er færdig med A1 måler det blot ca. 15 cm. På dine billeder ser det også længere ud. Jeg har trævlet op og startet forfra med mere løs hånd (jeg synes ellers ikke jeg hækler synderligt stramt i forvejen), men resultatet er det samme.
    Kan du have en idé om, hvor det går galt?? ����
    Jeg påtænker nu egentligt bare at fortsætte og så blot hækle til den ønskede længde.
    Vh. Helena.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener selvfølgelig AX - ikke A1. :)

      Slet
  7. Den er så flot:) det satin stof er det noget du selv har syet eller købt?:)

    SvarSlet
  8. Hej, jeg ved godt det er et gammelt opslag. Men jeg har hæklet den flotte dåbskjole, men synes ikke mit mønster er lige så flot og udspændt/tydeligt som dit. Hvordan har su gjort efterfølgende? Vasket eller blocked? Vh :)

    SvarSlet